Nieuwe CEO bij RCA: Tom Van den Bergh volgt Ivo Clerix op

Communicatiebureau verwelkomt ook twee nieuwe partners

Na meer dan 10 jaar als gedelegeerd bestuurder van RCA geeft Ivo Clerix in juni de fakkel door aan Tom Van den Bergh, vandaag partner en strategic director. Het communicatiebureau stelt ook twee collega’s als nieuwe partners voor: Jente Joris en Bart Klerckx. Met 75 werknemers in Hasselt en Brussel én een recent hertekende structuur stoomt RCA zich helemaal klaar voor een uiterst ambitieuze toekomst.

Bart Klerckx, Bruno Leyssens, Ivo Clerix, Sandra Vandoren, Tom Van den Bergh, Wim Claesen, Jente Joris
Bart Klerckx, Bruno Leyssens, Ivo Clerix, Sandra Vandoren, Tom Van den Bergh, Wim Claesen, Jente Joris

RCA komt dus in handen van 6 actieve vennoten, van wie er al 4 een solide basis vormden: Sandra Vandoren, Bruno Leyssens, Wim Claesen en Tom Van den Bergh. Samen staan ze al jaren garant voor de stabiliteit van het bureau, door consequent voor klant en duurzaamheid te kiezen. Een visie en keuze, waar ze ook in de toekomst voor blijven gaan. Vandaag krijgt dit viertal versterking van Jente Joris en Bart Klerckx. Ivo Clerix stopt als CEO maar blijft nauw betrokken als voorzitter van de raad van bestuur van RCA.

Tom Van den Bergh: “Elke dag mogen wij merken en campagnes uittekenen. Data en technologie zijn hierin onze bondgenoten, strategie, creatie en executie de échte helden. En het is pas in de samenwerking tussen bureau en klant, en een echte wisselwerking tussen disciplines, dat we impact creëren. Daar geloven we in, daar werken we naar en daar organiseren we ons op.”

RCA stemde het afgelopen jaar haar structuur en strategie scherper af op de snel veranderende uitdagingen in de marketing- en communicatiesector. Het nieuwe model trekt voluit de kaart van de samenwerking tussen klant, experts (consultancy) en het ‘traditionelere’ reclamebureau (agency). En dat loont.

Vandaag staat RCA, opgericht in 1976, mee aan de aftrap van nationale en internationale merken en campagnes, zoals Vanden Borre, Het Poetsbureau, Bayer, D’Ieteren, Bokrijk, Bank de Kremer, P&G Health, Zeisner, Cevora en VDAB. Daarnaast tackelen de RCA-consultants vanuit hun specifieke expertisedomeinen ook bijzondere uitdagingen voor onder andere Ricola, Hard Rock Cafe, Bridgestone, Whirlpool en ŠKODA (pr), Umicore en de federale overheid (employer branding), Aperol en Kneipp (social media), Viata en Wibra (performance marketing) en crisiscommunicatie voor tal van klanten. Het bureau genereert zo een solide jaarlijkse omzet van circa 15 miljoen euro.

Ivo Clerix, voormalig VKW-directeur, stapte in 2007 over naar RCA en startte er een nieuw team gespecialiseerd in overheidscommunicatie. Als CEO zag hij RCA groeien van 50 naar 75 medewerkers en zorgde hij mee voor de stroomlijning van verschillende businessunits naar één bureau. “Nu alle disciplines van communicatie zich onder één dak bevinden, in een geïntegreerde aanpak, is het een mooi moment om nieuwe uitdagingen op te zoeken. Ik ben ontzettend trots dat RCA zich tot de top van de onafhankelijke communicatiebureaus in België mag rekenen. Met de overtuiging dat Tom de juiste mensen zal blijven samenbrengen om RCA te laten evolueren, kan ik ook met een gerust hart afstand nemen.”

Vanaf juni neemt Tom Van den Bergh de leiding van RCA op zich. Hij startte er 10 jaar geleden, als communicatie- en merkstrateeg. In een sector waar consolidaties en overnames door internationale groepen steeds meer voorkomen, kiest RCA doordacht en zelfbewust voor onafhankelijkheid. Ze waarborgt immers een context waarin échte samenwerking en wisselwerking mogelijk zijn, zowel binnen als buiten het bureau. Daarnaast stimuleert die onafhankelijkheid een gedreven entrepreneurship. 

In die filosofie stappen content director Jente Joris (8 jaar bij RCA) en creative director Bart Klerckx (5 jaar bij RCA) mee in het aandeelhouderschap van RCA, respectievelijk als creatieve en digitale trekker binnen het bureau.

Jente Joris zal met zijn team een stevige vinger aan de pols houden wat digitale communicatie, performance marketing, content-creatie en sociale media betreft. Jente: “Onze digitale consultants zitten meer en meer op een kruispunt waar alle RCA-projecten passeren. In een context waar digitaal normaal is, proberen we te zorgen voor een naadloze integratie van online en analoog, van stories en technologie, van brede mediacampagnes tot inbound flows – vanuit sterke core-expertises inhouse en door samenwerkingen met nichepartners. Impact is keer op keer waarvoor we het doen. Door slimme en juiste keuzes te maken met digitale platformen, technologie en media als middel, niet als doel op zich.”

Bart Klerckx wil RCA nog sterker op de kaart zetten wat betreft het juiste creatieve werk: “In de luwte werken we elke dag aan onze creatieve positionering. We investeren in ervaren denkers en doeners. Wie ons een béétje kent, weet dat we geen tafelspringers en luchtverkopers zijn, maar wel steeds de juiste dingen doen. Met onze mensen en met de juiste partners. De voorbije jaren heb ik nauw samengewerkt met Tom – en zal dat uiteraard nog steeds doen -, wat resulteerde in sterk creatief en stevig strategisch onderbouwd werk.”

Tom Van den Bergh: “Zowel Jente als Bart hebben kilometers aan RCA-ervaring bij elkaar gereden en deden reeds heel wat ervaring op bij andere bureaus. Maar bovenal zijn ze bezeten van hun vak én belichamen ze het RCA van nu én morgen. Wij geloven sterk in merken, mensen én het metier. En door dat samenspel hebben we de voorbije jaren echt impact kunnen creëren voor zowel de samenleving als het zakencijfer van heel wat bedrijven. Onze ambitie ligt dan ook in die lijn: samen met onze klanten duurzame samenwerkingen uitbouwen, betekenisvolle resultaten boeken én een thuisbasis zijn voor de besten in ons vak.” 

Contact voor vragen
Tom Van den Bergh, [email protected] – 0496 63 60 66
​Ivo Clerix, [email protected] – 0477 20 32 42

Meer info:
https://news.rca.be/nl/

Over RCA

Bringing bright people together.  

Wij zijn geen consultants of reclamebureau pur sang. We zijn beide. Een communicatiebureau waar agency en consultancy  samenkomen en elkaar versterken. Dat is de essentie van hoe we werken en wie we zijn. En wij, dat zijn meer dan 80 specialisten en een pak services: branding, advertising, social media, overheidscommunicatie, PR, online design, digital marketing, enzovoort. We doen al wat nodig is, zolang het juist is.

RCA
Koningin Astridlaan 38
3500 Hasselt